VI OFENSYWA TEATRALNA, EDYCJA: SZWAJCARIA

 

Ofensywa Teatralna gromadzi ludzi, którzy teatr tworzą i widzą na swój własny i niepowtarzalny sposób, często inaczej, często pod prąd, szukając inspiracji w miejscach, które inni omijąją lub które innych nie interesują. Twórcy Ofensywy chcą przecierać nowe ścieżki lub reinterpretują te dobrze już znane.

 

Tegoroczna Ofensywa Teatralna zmierzyła się z nowym dla siebie wyzwaniem - podjęła próbę interpretacji tekstów nieznanych w polskim środowisku teatralnym, tekstów należących do kultury i literatury Szwajcarii francuskojęzycznej. Pięć grup teatralnych w legendarnym Teatrze Ósmego Dnia pokazało pięć sztuk autorów promowanych przez poznańskie wydawnictwo DramEdition: Emanuelle Delle Piane, Antoine'a Jaccouda, Bastiena Fourniera. Ze zderzenia dwóch kultur narodził się dialog, dzięki któremu polski i szwajcarski off mógł się lepiej poznać i zrozumieć.

 

Festiwal otworzył spektakl Léna, księżniczka niczego, w wykonaniu Teatru Alatyr. Dwie aktorki opowiedziały historię rozbitej rodziny, która ma problem ze znalezieniem się w świecie i co więcej, tego miejsca wcale nie chce znaleźć. Spektakl okazał się niespodzianką, bowiem sztuka została zinterpretowana na sposób bardzo muzyczny. Po przedstawieniu odbyło się spotkanie z Teatrem Alatyr i Emanuelle Delle Piane, a następnie organizatorzy zaprosili na poczęstunek – prawdziwy szwajcarski ser i wino.

 

Drugiego dnia widzowie widzieli dwa spektakle: Błagające Bastiena Fourniera w wykonaniu Teatru The Kingdom of Curvy Fork oraz Czekając na ptasią grypę Antoine'a Jaccouda w interpretacji Teatru OKO. Pierwsza grupa skupiła się silnie na wyeksponowaniu w sztuce wątku emigracji oraz ksenofobii. Aktorzy kolejnego teatru pokazali świat apokaliptyczny, w którym zaraza rozbija wszelkie związki międzyludzkie, ład i bezpieczeństwo. Znów po spektaklu odbyły się spotkania z autorami i aktorami.

 

Trzeciego dnia pochodzący z Nowej Soli zasłużony dla polskiego offu teatr Terminus A Quo zaprezentował sztukę Emanuelle Delle Piane pt. Potwór, opowiadającą o relacji córek-bliźniaczek z patologiczną matką. Festiwal zakończył spektakl grupy Pomarańcze w Uchu na Skarpie bez Kartki na podstawie Jestem mężem Lolo Antoine'a Jaccouda. Barcki zaprezentował historię miłości Andrzeja Borata, rencisty z małej miejscowości, do Lolo, aktorki i modelki erotycznej.

 

Pomysł na VI Ofensywę Teatralną urodził się w głowach członków Zachodniopomorskiej Offensywy Teatralnej i Drameducation - Międzynarodowego Centrum Teatru Francuskojęzycznego w Polsce. Obu organizacjom bliska jest idee spotkania i współpracy, promocji sztuki niezależnej i pozytywnego wpływu na otaczającą nas rzeczywistość.

 


Fot. Natalia Gruszka

Write a comment

Comments: 0