III MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW LICEALNYCH W JĘZYKU FRANCUSKIM

Fot. Natalia Gruszka

 

Z projektem 10 sur 10 wiąże się, poza rezydencją dramatopisarską, jeszcze jedno wydarzenie na skalę ogólnopolską i międzynarodową. Każdy projekt z serii 10 sur 10 kończy się Festiwalem skierowanym do licealistów uczących się języka francuskiego. Już po raz trzeci uczniowie mogli sprawdzić swoich sił na scenie, gdzie przed publicznością złożoną z kolegów, autorów sztuk i innych osobistości świata Frankofonii wystawili sztuki napisane przez autorów zaproszonych na poprzednie rezydencje dramatopisarskie.

 

Jan Nowak i Iris Munos, dyrektorzy Drameducation, jak zwykle stanęli na wysokości zadania i starannie przygotowali całe wydarzenie. Festiwal rozpoczął się wraz z zakończeniem La Grande Tournée Francophone 2017, na które zaproszono występujących licealistów, ich nauczycieli, sponsorów wydarzenia oraz innych gości. Grupy teatralne mogły zobaczyć profesjonalnych aktorów grających po francusku spektakl Camille'a Rebetez, jednego z autorów biorących udział w projekcie 10 sur 10. Dzień po spektaklu odbyło się uroczyste otwarcie Festiwalu. Gości powitał dyrektor Jan Nowak, który wyjasnił ideę całego wydarzenia, podał programi i zaprosił wszystkich zgromadzonych do sali obok na poczęstunek przygotowany przez Antoniego Rochalę, uczestnika programu Bake Off – Ale ciacho oraz piekarnię Petit Paris. Wspólny posiłek i rozmowy przy nim pozwalały na wymianę doświadczeń i lepsze poznanie się, a takie jest właśnie założenie Drameducation. Celem Festiwalu i każdego działania Międzynarodowego Centrum Teatru Francuskojęzycznego w Polsce jest bowiem jednoczenie ludzi z różnych części świata i różnych środowisk wokół wartości taki jak współpraca, przyjaźń, sztuka.

 

Dla niektórych sztuką jest wstać w sobotę rano wcześnie z łóżka, ale nie dla licealistów biorących udział w Festiwalu. Już od rana uczniowie szwajcarskiej L'École de Culture Générale przygotowywali swój spektakl - Little boy Camille'a Rebeteza. W samo południe zaprezentowali go pozostałym uczestnikom Festiwalu. Po spektaklu wszyscy udali się na swoje zajęcia: uczniowie na warsztaty aktorskie a nauczyciele na Master Class pt. 10 sur 10 – théâtre francophone en classe de FLE. Na zajęciach dla nauczycieli Iris Munos tłumaczyła, jak uczyć francuskiego poprzez teatr. Okazało się, że temat ten jest bardzo na czasie, ponieważ pomaga w pracy z młodzieżą, która, jak przyznała jedna z nauczycielek, na lekcji nie potrafi się nie ruszać. Podczas warsztatów z Iris Munos wszyscy uczyli się jak pracować nad koncentracją, zaufaniem, pamięci, dykcją, oddychaniem i emisją głosu.

 

W niedzielę, 2 kwietnia, od rana znów miała miejsce Master Class 10 sur 10 – théâtre francophone en classe de FLE, poświęcona tym razem już nie kwestiom ogólnym dotyczącym wykorzystania teatru jako narzędzia nauki języka, a sztukom z serii 10 sur 10. Nauczyciele pochylali się nad tekstami, by interpretować analizować postacie i sytuacje. W tym czasie uczniowie brali udział w warsztatach teatralnych pod okiem doświadczonych aktorów. Ćwiczenia, które wykonywali, słuzyły uczestnikom do tego, by lepiej poczuć się na scenie, wczuć się w graną rolę oraz by wyczuć partnera. Wieczorem wszyscy mogli podzielić się swoimi wrażeniami podczas debaty „10 sur 10 – pi èces francophones a jouer et à lire”. Licealiści zadawali pytania zaproszonym gościom, by dowiedzieć się więcej o karierze zawodowej aktora czy autora sztuk teatralnych.

 

Poniedziałek był dniem, na który czekali wszyscy. Od rana bowiem każda z grup mogła wreszcie zaprezentować swój spektakl przed publicznością. Wśród publiczności znaleźli się również autorzy niektórych z granych sztuk.

 

Niestety, wszystko co dobre, szybko się kończy. Po spektaklach nastąpiło zamknięcie Festiwalu. Rok pracy nad sztukami, warsztatami i językiem został nagrodzony i uwieńczony pięknymi doświadczeniami, nowymi przyjaźniami i wiarą w to, że teatr i język francuski to ścieżka, którą warto podążać.

 

 

FESTIWAL - ZDJĘCIA

 

 


Write a comment

Comments: 0